Det finns otroligt många fördelar med att träna. Utöver de hälsomässigt gynnsamma effekterna så är det även en givande hobby som lätt blir en grund för både gemenskap och livslångt lärande. Vi har tittat närmare på några av fördelarna med att träna i hemmet.
Statistiskt sett så tränar vi som aldrig förr, och numera utövar närmare 75% av alla svenskar fysisk aktivitet på sin fritid. Allt fler väljer även att skaffa sig ett hemmagym då möjligheterna att få tillgång till både prisvärd och professionell utrustning har ökat.
Sparform har tagit en titt på varför det är en bra idé att överväga att skaffa sitt eget gym, samt vilka redskap som blir en stabil grund i varje hemmagym.

Fördelar med att träna i hemmet
Det vore inte rättvist att jämföra ett professionellt gyms utbud med ett hemmagym. Däremot blir det med ett hemmagym avsevärt mycket enklare att träna på dina egna villkor. Du slipper anpassa dig till andras schema och kan få ett fullgott pass precis när du känner för dig. Men vilka redskap är värda att överväga?
Här kommer några olika val, och en del anledningar till varför de kan vara rätt för dig. Kom ihåg att det i slutändan kommer att vara dina individuella preferenser som avgör vilket val som blir bäst.

Multigym – Lite av varje
Multi-gymmet är definitivt hemmagymmets urmoder. Det förenar ett flertal klassiska gymmaskiner i ett och samma redskap. Traditionellt sett så är de försedda med viktmagasin, och är ett perfekt val för dig som vill kunna träna ben, bröst, axlar, rygg och armar i hemmets trygga vrå. På många sätt en perfekt balans mellan klassiskt muskelbygge och skonsam träning.

Fria vikter – Hantlar och skivstänger
Fria vikter hör definitivt till varje gyms grundutrustning. Har du ett golv som klarar lite hårdare tag, eller ser till att förse det med skyddsplattor, så kan du med hantlar och skivstänger få ett hemmagym som även är lämpad för rent och skärt muskelbygge. Många uppskattar fria vikter för att de är både oerhört robusta och mångfacetterade.
Med rätt teknik gör de att du kan träna hela kroppen. Däremot är det inte nödvändigtvis ett bra val för dig som är nybörjare, då skaderisken är högre jämfört med övriga alternativ.

Kombimaskiner – Crosstrainer och roddmaskin
De som föredrar allmän hälsofrämjande träning väljer ofta maskiner som kombinerar kardiovaskulär träning med muskelaktivering. Roddmaskin och crosstrainer är två givna val som ser till att du kan hålla pulsen uppe samtidigt som du tränar både armar och ben. Dessa är även passande val om du vill ha tillgång till riktigt skonsamma träningsredskap.

Konditionsmaskiner – Motionscykel och löpband
Föredrar du konditionsträning, eller vill ha inomhusalternativ för när cykel- eller löpsäsongen är över, så ser motionscyklar och löpband till att du alltid är redo för nästa pass. Du behöver inte heller vara orolig för att de ska ta onödigt mycket plats då det finns ett stort utbud av både hopfällbara och klassiska alternativ. Är det konditions- och pulsträning du är ute efter så ger dessa mycket valuta för pengarna.